
چگونه لوازم یدکی بزنیم؟
- dmroom
- چهارشنبه 16 جولای 2025
- [rt_reading_time] دقیقه
- بدون دیدگاه
تأسیس یک کسبوکار سودآور، همان خواسته مهمی است که خیلی از ما همواره به آن فکر میکنیم. حتماً شما هم شاهد هستید که تعداد خودروهای در حال تردد در سطح شهر، بهصورت روزانه افزایش پیدا میکند. هریک از این خودروها با هر یک کیلومتر رانندگی، مستهلکتر شده و به قطعات مصرفی و غیرمصرفی جدیدی نیاز پیدا میکنند. در نتیجه، چه ایدهای سودآورتر از تأسیس یک فروشگاه قطعات خودرو؟ باوجود اینکه تنوع خودروها در کشور ما خیلی بالا نیست، پس راه سختی در پیش ندارید، اما چگونه یک فروشگاه لوازم جانبی بزنیم؟ برای تأسیس لوازم یدکی خودرو سنگین چقدر سرمایه نیاز داریم؟ با ما باشید تا به تمام این سؤالات پاسخ دهیم.
چطور فروشگاه لوازم یدکی بزنیم؟
برای تأسیس یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین، در ابتدا باید یک برنامهریزی دقیق داشته باشید. در حقیقت، اصلیترین رمز موفقیت شما این است که بدانید دقیقاً از کجا باید شروع کنید و چگونه مسیر موفقیت را در پیش بگیرید.
یک چک لیست از آنچه که باید انجام دهید را در دست بگیرید و سریعاً به فکر تأمین سرمایه لازم باشید. سعی کنید تا حدامکان، بهدنبال وام و قرض کردن نباشید تا کارتان را با ریسک بالا آغاز نکنید. برای اینکه دقیقتر اوضاع کاری را بسنجید، فعالیت رقبا را قبل از شروع به کار مورد بررسی قرار دهید.
اگر کمبود سرمایه دارید، فعالیت خود را از یک فروشگاه کوچک آغاز کرده و کمکم به فکر گسترش آن باشید؛ چراکه در اینصورت، با ریسک کمتری مواجه خواهید شد. در اولین مراحل کارتان، به فکر این نباشید که سریعاً درآمد کسبشده را از چرخه فعالیتتان خارج کنید، بلکه در تلاش باشید تا این پول را به رشد فروشگاهتان اختصاص دهید.
یکی از رازهای مهم موفقیت در تأسیس فروشگاه لوازم جانبی این است که صرفاً به فروش قطعات اکتفا نکنید، بلکه در مورد شناخت قطعات نیز اطلاعات جامع و کاملی را بهدست بیاورید. یک منبع مناسب برای تأمین قطعات خود انتخاب کرده و مقوله بازاریابی را بشناسید.
مراحل اصلی راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی چیست؟
آیا میدانید برای راهاندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین چه مراحلی در پیش دارید؟ برای این کار باید ۱۲ مرحله مهم زیر را پشت سر بگذارید.
تهیه طرح و نقشه کار
همانطور که برای رفتن به یک مقصد جدید به نقشه راه نیاز دارید، برای تأسیس یک کسبوکار نیز باید یک نقشه دقیق داشته باشید. طرح کار که بیزینس پلن نیز نامیده میشود، بهعنوان یک نقشه کامل مشخص میکند که مسیر کاری شما چگونه است و چه مسیری را باید در پیش بگیرید.
برای مثال، مشخص کنید که میخواهید فقط در حوزه فروش لوازم یدکی خودروهای سنگین فعالیت کنید یا به فکر تأمین قطعات دیگر خودروها هم هستید؟ در همین نقشه مخاطبان خود را دستهبندی کرده و یک ساختار کلی از هزینهها ترسیم کنید. درواقع، نقشه کسبوکار چگونگی تأمین اجناس برنامهریزی میکند و چشماندازی از نحوه کسب درآمد را به شما نشان میدهد.
شناسایی بازار هدف
باید در نظر بگیرید که پس از تأسیس فروشگاه، تمام رانندگان مشتری شما نخواهند بود. پس قبل از این کار، تعیین کنید که مخاطب هدف شما چه کسی است؟ برای مثال، اگر در زمینه خردهفروشی لوازم جانبی فعالیت کنید، مشتریان شما صرفاً مصرفکنندگان خواهند بود.
اما اگر قرار است یک عمدهفروش باشید، مخاطب هدفتان، مغازهداران و تعمیرکاران خواهند بود یا اینکه با تأسیس فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین، باید نیاز رانندگان کامیون، تریلی و… را تأمین کنید، اما با فروش لوازم خودروهای سواری، مخاطب هدف متفاوتی خواهید داشت. یک تحقیق کلی از بازار انجام دهید و دادههای لازم در این زمینه را جمعآوری کنید.
تأمین سرمایه
یکی از مراحل اولیه راهاندازی فروشگاه قطعات ماشین، تأمین سرمایه موردنیاز است. شما باید هزینههایی را برای تأمین اجناس، قفسهبندی، اجاره مغازه و… در نظر بگیرید. هزینههای شما باتوجهبه گستردگی فروش و موقعیت جغرافیایی فروشگاه، متفاوت خواهند بود. البته، حضوری یا آنلاین بودن کسبوکار نیز بر میزان سرمایه موردنظرتان تأثیر میگذارد.
مطمئناً با سرمایه بالاتر، میتوانید اجناس متنوعتری را تأمین کرده و فروش بیشتری نیز داشته باشید، اما اگر سرمایه کمی دارید، لزوماً روی قطعات پرفروشتر و برندهای محبوبتر تمرکز کنید تا سریعتر به حدنصاب فروش برسید. از طرف دیگر، باید بدانید که باتوجهبه گرانتر بودن لوازم یدکی خودرو سنگین، به سرمایه بیشتری برای تأمین این اجناس نیاز دارید.
انتخاب نام فروشگاه
یکی از اولین پلهای ارتباطی که مشتریان از طریق آن با شما ارتباط برقرار میکنند، نامی است که برای فروشگاه در نظر گرفتهاید. انتخاب نام مناسب باعث بالاتر رفتن اعتبار فروشگاه میشود و یکی از رازهای موفقیت در دنیای بازاریابی بهحساب میآید. البته، این گفته به این معنا نیست که باید بهسراغ اسامی پیچیده و عجیب بروید.
درواقع، باید عنوانی را انتخاب کنید که در عین سادگی، جذاب نیز باشد. دقت کنید که نام انتخابشده باید با کسبوکارتان نیز مربوط باشد. همچنین، توجه داشته باشید که کپی کردن نام رقبا ممنوع است و باعث عدم اعتماد مشتری میشود. پس، یک عنوان کاملاً منحصربهفرد و بامحتوا برای کسبوکارتان برگزینید.
انتخاب مکان مناسب
چه قصد راهاندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین را داشته باشید و چه به فکر فروش قطعات ماشینهای سواری باشید، نباید از انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب غافل شوید. انتخاب اشتباه مکان فروشگاه میتواند ریسک شکست را بالا ببرد.
برای مثال، مکانهایی که بهعنوان راسته تعمیرکاران شناخته میشوند، میتوانند موقعیت خوبی برای تأسیس فروشگاه لوازم جانبی باشند. درست است که مشتریانی که از طریق تبلیغات جذب میشوند، در موقعیتهای مکانی مختلف بهسراغتان میآیند، اما شما باید به فکر جذب مشتریان گذری نیز باشید. دید خوب، تابلوی چشمگیر و جای پارک مناسب از ویژگیهایی هستند که فروشگاه انتخابشده باید از آنها برخوردار باشد.
تهیه سیستم حسابداری
برای اداره فروشگاه خود لزوماً باید یک سیستم حسابداری داشته باشید تا بتوانید از طریق آن، هزینههای خرید، درآمد فروش و دیگر مخارج را ثبت و محاسبه کنید. برای این کار میتوانید یک کامپیوتر یا لپتاپ تهیه کرده و در صورت امکان آن را به دستگاه کارتخوان متصل کنید. یادگیری فاکتور زدن نیز یکی دیگر از اقداماتی است که نباید از آن غافل شوید.
گرفتن پروانه کسب
بعضی از افراد گمان میکنند که در صورت عدم دریافت پروانه کسب، از پرداخت مالیات خلاص خواهند شد؛ درحالیکه چنین چیزی صحت ندارد. پس، بهتر است خود را از مزایای دریافت مجوز محروم نکرده و فعالیتتان را بهصورت شفاف آغاز کنید.
با کمک پروانه کسب میتوانید از بانکها تسهیلات دریافت کنید و خرید قسطی انجام دهید. گرفتن دسته چک هم یکی دیگر از مزایای بهرهمندی از پروانه کسب بهحساب میآید. اگر قرار است بهصورت اینترنتی به فعالیت بپردازید، باید برای راهاندازی درگاه پرداخت، مجوزهایی مانند نماد اعتماد را دریافت کنید. بهطور کلی، برای درخواست جواز کسب باید مدارک زیر را ارائه دهید.
• مدارک و مشخصات مغازه انتخابشده
• کپی صفحات شناسنامه
• مدارک اجاره یا مالکیت مغازه
• تست عدم اعتیاد
• گواهی عدم سوءپیشینه
• کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل
• چند قطعه عکس
• کارت ملی و تأییدیه اداره پست
استخدام نیروی کار
هشتمین مرحله از تأسیس فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین، تشکیل کادر فروش است. اگر فروشگاه شما کوچک است و وقت آزادی هم دارید، میتوانید در ابتدای کار، خودتان مغازه را اداره کنید، اما در غیر اینصورت باید به فکر جذب نیروهایی مثل فروشنده، صندوقدار، انباردار و نیروهای توزیعکننده باشید. داشتن یک تیم حرفهای و آموزشدیده مستقیماً بر میزان رضایت مشتریان تأثیر دارد و در نهایت منجر به افزایش فروشتان نیز خواهد شد.
تأمین اجناس فروشگاه
برای اینکه در زمینه فروش لوازم یدکی ماشین سنگین موفق شوید، باید اجناس باکیفیتی را به مشتری ارائه دهید. کیفیت قطعات ماشین مستقیماً بر روند رانندگی، هزینههای نگهداری و ایمنی سرنشینان اثر میگذارد و بهطور قطع خریداران با مشاهده کیفیت اجناستان، به مشتریان دائمی شما تبدیل خواهند شد.
در نتیجه، در انتخاب منبع تأمین کالا دقت زیادی داشته باشید و از استاندارد بودن محصولات آن اطمینان حاصل کنید. در مرحله تأمین کالا، برندهای معتبر را بشناسید و بهدنبال تهیه قطعاتی باشید که بیشترین سود را برای شما بههمراه دارند. در این مرحله بههیچ عنوان نباید بیگدار به آب بزنید؛ چراکه قرار است بخش بزرگی از سرمایه خود را خرج کرده و باید سود خوبی از آن بهدست بیاورید.
تبلیغات و بازاریابی
هرچقدر هم که برای تأسیس یک مغازه لوازم یدکی خودرو سنگین هزینه کرده باشید، بازهم به مقوله مهم بازاریابی نیاز دارید. در این مرحله باید بهدنبال برندسازی و بازاریابی باشید، اما دقت داشته باشید که برای برندسازی باید علاوه بر انتخاب نام مناسب، موارد دیگری مانند لوگو را نیز در نظر بگیرید و در دکوراسیون فروشگاه یا فضای اینترنت از آنها استفاده کنید.
باتوجهبه گستردگی بازار فروش لوازم جانبی و وجود رقبای زیاد، نمیتوانید انتظار داشته باشید که بهمحض تأسیس مغازه، با سیلی از مشتریان روبهرو شوید. در همان ماههای ابتدایی فعالیتتان باید هزینه زیادی را صرف تبلیغات و بازاریابی کنید تا بتوانید سهم خوبی از بازار بهدست بگیرید.
بهرهمندی از مهارت فروش
زمانیکه این فروشگاه لوازم یدکی را تأسیس کردهاید، نباید نسبت به کسب مهارتهای فروش بیتفاوت باشید. لازم است مهارت کافی در مورد صحبت با مشتری و تکنیکهای متقاعدسازی وی را بهدست آورید و بتوانید ارتباط مؤثری با افراد برقرار کنید. همچنین، اطلاعات خوبی در مورد اجناس خود داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز، مشتری را راهنمایی کنید.
در نظر داشته باشید که بخش بزرگی از فروش شما به مشتریان ثابت وابسته است. پس، اگر بتوانید در روند مشتریمداری موفق شوید و خدمات متمایزی را برای آنها در نظر بگیرید، قطعاً مشتریان ثابت زیادی خواهید داشت. همچنین، ارائه تخفیف به مشتریان دائمی نیز میتواند یک راه عالی برای حفظ خریداران باشد.
تمرکز روی توسعه فردی
شاید فکر کنید که فقط تمرکز روی اجناس میتواند موفقیت شما را تضمین کند، اما در حقیقت، این شما هستید که باید فروش کالا را اداره کنید. پس از راهاندازی مرکز فروش لوازم یدکی خودرو سنگین، باید به توسعه مهارتهای فردی خود نیز توجه داشته باشید.
سعی کنید همواره با مطالعه و شرکت در دورههای آموزشی، مهارتهای خود را بهروزرسانی کرده و در این مقوله، جلوتر از رقبای خود باشید. مسلماً با گذر زمان، مسیر بهتری را در پیش گرفته و سریعتر به اهدافتان خواهید رسید.
لوازم یدکی چند درصد سود دارد؟
مطمئناً یکی از مهمترین سؤالات شما در مورد اداره کردن مرکز فروش لوازم یدکی خودرو سنگین، این است که چند درصد سود دارد؟ این یک پرسش کلی محسوب میشود و نمیتوان پاسخ دقیقی برای آن در نظر گرفت؛ چراکه سود فروشگاه به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی مغازه، نوع اجناس، کیفیت آنها و منبع تأمین شما بستگی دارد.
همچنین، نحوه خرید نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال، ممکن است اجناس موردنیاز خود را بهصورت اعتباری تهیه کنید و در حین پرداخت اقساط، لازم است سود نیز بپردازید. در این صورت، میزان سود شما کمتر خواهد بود. بهطور میانگین، میزان سود شما از فروش لوازم جانبی بین ۱۵ الی ۳۰ درصد است.
مغازه لوازم یدکی چقدر سرمایه می خواد؟
قبل از اینکه تصمیم خود را برای اداره یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین قطعی کنید، باید در مورد سرمایه موردنیاز هم فکر کرده باشید. سرمایه لازم برای چنین شغلی به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی، تعداد نیروهای استخدامشده، وسعت فروشگاه، حجم و نوع اجناس و… بستگی دارد.
اما نمیتوان انکار کرد که برای این کار به سرمایه نسبتاً بالایی احتیاج خواهید داشت. باتوجهبه گرانی دلار، هزینه راهاندازی این فروشگاه بین ۷۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان خواهد بود، اما اگر سرمایه لازم برای شروع این کار را ندارید، میتوانید به فکر تأسیس نمایندگی باشید.
با این کار نیازی نیست که هزینه زیادی را صرف تأمین اجناس اولیه کنید و صرفاً هزینهای را برای اجاره فروشگاه در نظر میگیرید. با تأسیس نمایندگی، سود حاصله از فروش هر کالا طبق توافقات انجامشده، بین شما و مرکز موردنظر تقسیم میشود. برای این کار باید یک شرکت معتبر پخش قطعات ماشین پیدا کرده و درخواست خود را برای دریافت نمایندگی اعلام کنید.
سخن پایانی
بدونشک، اولین راز موفقیت هر کسبوکاری این است که فعالیت خود را با آگاهی کامل شروع کند. باتوجهبه پیچیدگی دنیای فروش لوازم یدکی خودرو سنگین، نباید بدون دانش کافی وارد این بازار شوید. درست است که فروش قطعات ماشین یک شغل سودآور بهحساب میآید، اما این سودآوری زمانی حاصل خواهد شد که عملکرد دقیق و هوشمندانهای داشته باشید. پس اگر تصور میکنید که استعداد و سرمایه لازم برای این کار را دارید، فرصت را از دست نداده و اقدامات لازم برای ورود به این بازار را انجام دهید.
سؤالات متداول
آیا میزان سرمایه روی سودآوری تأثیر دارد؟
قطعاً بله، درصورتیکه سرمایه بیشتری داشته باشید، برای انتخاب اجناس و ایجاد تنوع، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت و در نتیجه، سود شما افزایش مییابد. همچنین، سرمایه بیشتر به منزله گسترش تیم فروش، تبلیغات بهینه و انتخاب موقعیت مکانی بهتر برای فروشگاه نیز خواهد بود.
آیا تأسیس فروشگاه لوازم یدکی خودرو سنگین سودآور است؟
بله، باتوجهبه تعداد بالای ماشینهای در حال فعالیت و نیاز مداوم آنها به قطعات، میتوانید سودآوری خوبی از این شغل داشته باشید، اما باید با آگاهی کامل نسبت به این بازار، فعالیت خود را آغاز کنید.
نحوه راهاندازی فروشگاه قطعات جانبی خودرو چگونه است؟
مراحل تأسیس چنین فروشگاهی با شناخت بازار هدف آغاز میشود و بعد از تأمین سرمایه و انتخاب مکان مناسب، با بازاریابی و مشتریمداری به اوج قدرت خود میرسد.
هزینه تأسیس این مغازه شامل چه مواردی است؟
برای آغاز فعالیت خود باید هزینه اجاره ملک، تأمین اجناس، خرید وسایلی مانند قفسه، تابلو و… را در نظر بگیرید.
- چهارشنبه 16 جولای 2025
- [rt_reading_time]دقیقه
دریافت مشاوره رایگان
تلفن:
آدرس:
بوشهر - بوشهر چهار راه ولیعصر ساختمان مهدوی گروه صنعتی بازرگانی مهدوی
سایر مقالات
blog
مشاهده همه