
علت خرابی پمپ باد کامیون چیست؟
- dmroom
- شنبه 22 شهریور 1404
- 7 دقیقه
- بدون دیدگاه
یکی از مهمترین انواع لوازم یدکی کامیون، پمپ باد نام دارد که فشار هوای مورد نیاز برای کارکرد صحیح سیستم ترمز را فراهم میکند. حال گاهی اوقات، این قطعه به علل مختلفی از جمله نشت روغن، شرایط و دمای نامناسب، وجود رطوبت، ساییدگی قطعات مجاور و…، خراب میشود و دیگر نمیتواند عملکرد خود را بهدرستی انجام دهد. در چنین شرایطی، کارکرد سیستم ترمز با اختلال مواجه شده و ایمنی راننده و سرنشینان به خطر میافتد. از اینرو، شما بهعنوان یک راننده باید علت خرابی پمپ باد کامیون را بدانید تا راحتتر بتوانید برای جلوگیری از بروز این مشکل یا تعمیر این قطعه اقدامات لازم را انجام دهید. برای آشنایی بیشتر با این علل، تا انتها همراه ما باشید.
اهمیت پمپ باد در کامیون
قبل از اینکه علت خرابی پمپ باد کامیون را بررسی کنیم، باید اهمیت این قطعه را بدانیم. سیستم ترمز ماشینهای سنگین مثل کامیون، به کمک یکسری تجهیزات مثل پمپ باد کار میکند. ترمز باد کامیونها عملکرد خود را با استفاده از فشار هوا انجام میدهند. این فشار هوا توسط پمپ باد ایجاد میشود که کیفیت عملکرد ترمز را تضمین میکند.
حتماً میدانید که کامیونها همراه با بار سنگین در جادههای مختلف حرکت میکنند و حتی از جادههای پرپیچوخم و سراشیبیها هم میگذرند. در این شرایط، بروز مشکلی مانند
ترمز بریدن میتواند اتفاقهای بسیار ناگواری را درپی داشته باشد.
شاید از قبل با عملکرد ترمزهای روغنی آشنایی داشته باشید و حتماً میدانید که فعالیت آنها بر اساس جریان یک مایع است. در مقابل، در ترمزهای بادی، فرآیند تأمین انتقال نیروی لازم برای ترمز گرفتن، توسط هوا انجام میشود.
در چنین شرایطی، شناخت علت خرابی پمپ باد اهمیت زیادی پیدا میکند؛ چراکه اگر این قطعه خراب شود، گاز مورد نیاز سیستم ترمز تأمین نشده و هر لحظه ممکن است ماشین با خطرات ناشی از عدم توقف خودرو روبهرو شود.
علل اصلی خرابی پمپ باد کامیون
حالکه اهمیت این قطعه در حفظ ایمنی راننده و سرنشینان را میدانید، باید بدانید اصلیترین علت خرابی پمپ باد کامیون چیست؟ در ادامه، لیستی از مهمترین دلایل خرابی این پمپ را به شما توضیح خواهیم داد.
نشت هوا یا روغن در سیستم بادی
گاهی اوقات در سیستم بادی، مشکل نشتی روغن یا هوا رخ میدهد. این مشکل میتواند در بخشهایی مثل شلنگها، اتصالات و موارد دیگر بهوجود بیاید. منشأ نشتی در هر قسمتی از سیستم که باشد، نتیجه آن کم شدن فشار هوا است و این قطعه نمیتواند هوای لازم را ایجاد کند.
خرابی سوپاپ اطمینان یا شیر یکطرفه
گاهی اوقات اصلیترین علت خرابی پمپ باد به خرابی سوپاپ اطمینان یا شیر یکطرفه مربوط است. دلایلی مانند رسوب کربن، شل بودن سوپاپ و عدم نصب صحیح قطعات آن میتواند باعث شکسته شدن این قطعه شوند. در صورت خراب شدن سوپاپ اطمینان، سیستم نمیتواند عملکرد خود را بهدرستی انجام دهد.
تنظیم نادرست یا خرابی پرشر سوئیچ (Pressure Switch / Governor)
در برخی از مواقع نادرست بودن تنظیمات پرشر سوییچ هم میتواند باعث خاموش شدن پمپ باد قبل از پر شدن مخزن شود. خرابی این قطعه نیز شرایط مشابهی را رقم میزند و حتی گاهی با بالا بردن بیشازحد فشار هوای خروجی، کارکرد کلی سیستم را دچار اختلال میکند. برای اینکه این مشکل را برطرف شود، لازم است تنظیمات این بخش را دوباره به حالت مناسبی تنظیم کنید.

داغ شدن بیش از حد و تنش حرارتی
دیگر علت خرابی پمپ باد کامیون، بالا رفتن بیشازحد حرارت آن است. درصورتیکه دمای سیستم بهصورت غیرطبیعی افزایش پیدا کند، پمپ باد نمیتواند به تولید هوا بپردازد. اگر با این مشکل مواجه شدهاید، باید علت آن را کشف کنید. داغ شدن زیاد این قطعه ممکن است بهعلت کم بودن روغن باشد. گاهی هم این مشکل بهواسطه مسدود بودن خطوط انتقال روغن اتفاق میافتد و گاهی نیز علت آن مربوط به کثیف بودن فیلتر روغن است.
درصورتیکه هیچیک از علل گفتهشده در افزایش دمای پمپ باد نقشی نداشته باشند، باید بهسراغ پرههای پمپ بروید. گرفتگی این پرهها با غبار هم میتواند در این موضوع دخالت داشته باشد. همچنین، وجود مشکل در کارکرد سیستم خنککننده نیز یکی دیگر از دلایل گرم شدن این قطعه محسوب میشود.
آلودگی هوای ورودی، رطوبت و گرفتگی فیلترها
یکی دیگر از علل خرابی پمپ باد کامیون، وجود مشکلاتی مثل گرفتگی فیلترها، وجود رطوبت و آلودگی هوای ورودی است. درصورتیکه فیلتر هوای خروجی بهعلت گرفتگی توسط ذرات و آلودگیها مسدود شود یا در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد، سطح فشردهسازی هوا توسط پمپ باد کاهش پیدا میکند.
البته، گاهی منشأ این مشکل مربوط به وجود رطوبت در سیستم است که به علل مختلفی از جمله شکستگی سیلندر و سرسیلندر و دیگر موارد اتفاق میافتد.
ساییدگی و فرسودگی قطعات داخلی
لوازم یدکی ماشین سنگین صرفاً شامل پمپ باد نیستند و لوازم دیگری هم وجود دارند که بر عملکرد این قطعه تأثیر مستقیم میگذارند. درصورتیکه قطعاتی مثل پیستون، واشر، بلبرینگ و سیلندر دچار فرسودگی شوند، عملکرد پمپ باد نیز با اختلال مواجه شده و دیگر توانایی تولید باد را نخواهد داشت. بهطور کلی، فرسودگی تمام قطعات داخلی و متحرک میتوانند اختلالهای عملکردی پمپ باد را بهدنبال داشته باشد.
مشکلات مربوط به شیرهای Unloader یا Governor در Reddit
تجربه تعمیرکاران نشان میدهد که مشکلات باز یا گیرکرده در Unloader باعث میشود پمپ آب نتواند هوای لازم را ایجاد کند. بنابراین، اگر کارکرد پمپ باد کامیون شما مشکل پیدا کرده است، باید از سلامت این شیرها اطمینان پیدا کنید.
خرابی Air Dryer یا فیلتر خشککن (Purge Valve)
با بررسی انواع علت خرابی پمپ باد کامیون، متوجه خواهید شد که وجود مشکل در فیلتر خشککن یا Air Dryer هم میتواند در اختلال تولید هوا توسط این قطعه نقش داشته باشد؛ چراکه این قطعات نقش مهمی در سیستم هوای مرطوب ایفا میکنند و خرابی آنها، عملکرد کلی سیستم را تحتتأثیر قرار میدهد.
علائم قابل مشاهده خرابی پمپ باد
حالکه علل خرابی پمپ باد کامیون را میدانید، باید علائم این مشکل را هم بشناسید تا در صورت مشاهده این نشانهها، فوراً در صدد رفع خرابی این قطعه برآیید. یکی از رایجترین نشانهها پس از خرابی پمپ باد این است که فشار هوا در سیستم ترمز کم میشود. درنتیجه، میزان نرمی پدال افزایش پیدا میکند و کامیون دیرتر متوقف خواهد شد.
همچنین، روشن شدن چراغ هشدار ترمز هم میتواند نشانهای از خراب شدن این قطعه باشد. این چراغ وظیفه دارد تا در صورت کاهش فشار هوا و خرابی این قطعه، به راننده هشدار دهد. یکی دیگر از نشانههای این مشکل، شنیده شدن صداهای غیرطبیعی مثل سوت کشیدن است. این صداها ممکن است بهشکل تقتق هم شنیده شوند.
نشانه بعدی، روغنزدگی و نشت هوا از اتصالات است. در صورت مشاهده هر یک از این دو نشانه، فوراً بهسراغ قطعههایی مانند پمپ باد بروید. باید بدانید که اگر ماشین شما بعد از ترمز گرفتن دچار لرزش میشود، این احتمال وجود دارد که پمپ باد خراب شده باشد. گاهی دیده شده است که درپی خرابی این قطعه، میزان مصرف سوخت کامیون هم بالا رفته است.
راهکارهای پیشگیری و نگهداری مناسب
همانطور که بیان شد، شناخت انواع علت خرابی پمپ باد کامیون میتواند یک راه بسیار عالی برای جلوگیری از خرابی این قطعه باشد، اما آیا میدانید با انجام چه اقداماتی میتوانید تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کنید؟ در ادامه به این سؤال، بهصورت دقیق پاسخ خواهیم داد.
سرویس دورهای فیلتر و تخلیه مخزن
وجود آلودگی در سیستم میتواند تأثیر بسزایی در عملکرد پمپ باد داشته باشد. به همین خاطر، سعی کنید در دورههای پیوسته، فیلتر و تخلیه مخزن را مورد سرویس قرار دهید. فیلترها در صورت لزوم باید تعویض شوند، اما اگر هنوز قابلیت کارکرد داشته باشند، میتوانید آنها را شستوشو دهید. در صورت تمیز کردن مداوم فیلترها و تخلیه آب و رسوبات روغنی، اجازه نخواهید داد که آلودگی و رطوبت به اجزای این سیستم وارد شود.
استفاده از روغن با کیفیت و تعویض بهموقع روغن مناسب
در قسمتهای قبلی اشاره کردیم که گاهی مهمترین علت خرابی پمپ باد کامیون، خرابی قطعات داخلی است. درصورتیکه از روغن مناسب برای پمپ باد استفاده کنید، احتماًل سایش و فرسودگی زودرس قطعات دیگر هم بهشدت پایین میآید. البته، علاوهبر توجه به کیفیت روغن، باید به زمانبندی روغنکاری نیز توجه داشته باشید. تعویض بهموقع روغن و استفاده از محصولات باکیفیت به شما کمک میکند تا مانع از فرسودگی قطعات و روغنزدگی سیستم شوید.
تنظیم دقیق پرشر سوئیچ و سوپاپها
سلامت کارکرد و تنظیمات پرشر سوئیچ و سوپاپها بهحدی اهمیت دارد که بروز مشکل در آنها میتواند علت خرابی پمپ باد کامیون باشد. پس، اطمینان حاصل کنید که این قطعات بهدرستی تنظیم شدهاند و سوپاپ اطمینان هم کارکرد مناسبی دارد. درصورتیکه عمر مفید این دو قطعه تمام شده است، باید فوراً برای تعویض آنها اقدامات لازم را انجام دهید.
کنترل دمای محیط و تهویه مناسب
برای اینکه اجازه ندهید گرمای بیشازحد محیط باعث خرابی پمپ باد شود، باید همواره دمای محیط را کنترل کنید. به کمک یک سیستم تهویه مناسب میتوانید از گرم شدن زیادی سیستم جلوگیری کنید. یکی دیگر از راههای جلوگیری از افزایش حرارت پمپ باد، نصب این قطعه در محیط مناسب است. با در نظر گرفتن یک شرایط محیطی مناسب برای این پمپ میتوانید تا حد زیادی ریسک بالا رفتن دمای آن را کاهش دهید.
مکانیکال چک و بررسی شیر Unloader
در برخی از موارد، انسداد یا خرابی شیر Unloader بهعنوان علت خرابی پمپ باد کامیون تشخیص داده میشود. از اینرو، در حین انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی این پمپ، باید کارکرد و وضعیت کلی شیر Unloader را هم مورد بررسی قرار دهید. در گام اول لازم است این قطعه را بهدقت تمیز کنید، اما گاهی اوقات این شیر با مشکلاتی از جمله کربنگرفتگی روبهرو شده است. در چنین شرایطی باید آن را با یک شیر جدید تعویض کنید.

جمعبندی
در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد علت خرابی پمپ باد کامیون را بیان کردیم. درست است که اقدامات فوق میتوانند تأثیر بسزایی در جلوگیری از خرابی این قطعه داشته باشند، اما نمیتوان انکار کرد که عملکرد درست پمپ باد تا حد زیادی به کیفیت آن هم بستگی دارد.
ما در حافظ کار با ارائه باکیفیتترین قطعات کامیون و دیگر ماشینهای سنگین به رانندگان کمک میکنیم تا حد زیادی هزینههای نگهداری از قطعات ماشین را کاهش دهند.
هدف ما این است که با عرضه قطعات و لوازم یدکی اصل، ایمنی شما در رانندگی را بالا ببریم و بدینترتیب، یک حملونقل بیخطر، کمهزینه و راحت را برایتان رقم بزنیم. برای بهبود عملکرد سیستم ترمز کامیون خود، با ما در تماس باشید.
سؤالات متداول
اصلیترین علتهای خرابی پمپ باد کامیون شامل چیست؟
خرابی این قطعه به دلایل مختلفی اتفاق میافتد که بعضی از آنها شامل نشت هوا یا روغن، خرابی سوپاپ اطمینان، افزایش بیشازحد دمای سیستم، فرسودگی قطعات داخلی، آلودگی هوای ورودی و دیگر موارد هستند.
پس از مشاهده نشانههای خرابی پمپ باد چه کنیم؟
در گام اول باید ماشین خود را به یک تعمیرکار حرفهای نشان دهید تا در صورت عدم برخورداری از قابلیت تعمیر، برای تعویض این قطعه مهم اقدام کنید.
آیا شرایط محیطی بر طول عمر پمپ باد کامیون تاثیر دارد؟
بله، شرایط محیطی نامناسب میتواند باعث بالا رفتن دمای سیستم ترمز و درنتیجه، خرابی پمپ باد شود.
- شنبه 22 شهریور 1404
- 7 دقیقه
دریافت مشاوره رایگان
تلفن:
آدرس:
بوشهر - بوشهر چهار راه ولیعصر ساختمان مهدوی گروه صنعتی بازرگانی مهدوی
سایر مقالات
blog
مشاهده همه