
اهمیت لوازم زیر بندی تریلی در ایمنی و عملکرد ماشینهای سنگین
- dmroom
- سهشنبه 28 مرداد 1404
- 7 دقیقه
- بدون دیدگاه
وقتی صحبت از ماشینهای سنگین مانند تریلی به میان میآید، توجه اغلب افراد به قدرت موتور، ظرفیت بار یا سیستم ترمز معطوف میشود؛ اما آنچه که استخوانبندی این وسایل نقلیه عظیمالجثه را تشکیل میدهد، لوازم زیر بندی تریلی است. اهمیت لوازم زیر بندی تریلی نهفقط در دوام و طول عمر ماشین، بلکه در امنیت جانی راننده، بار و سایر کاربران جادهای نمود پیدا میکند.
در همین راستا، بررسی دقیق و فنی این بخش از تریلی برای هر راننده، مالک یا شرکت حملونقل ضروری است. اگر قصد خرید یا آشنایی بیشتر با لوازم یدکی ماشین سنگین را دارید، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
لوازم زیربندی تریلی چیست و شامل چه قطعاتی میشود؟
زیربندی تریلی به مجموعهای از قطعات و اجزا گفته میشود که در پایینترین قسمت شاسی تریلی نصب میشوند. وظیفه اصلی این اجزا؛ تحمل بار، جذب ضربههای وارده از سطح جاده و حفظ تعادل وسیله نقلیه است. در ادامه، مهمترین اجزای زیربندی را معرفی میکنیم:
شاسی (Chassis)
شاسی، اسکلت اصلی تریلی است. یعنی همان ساختار فلزی عظیم که تمام قطعات روی آن سوار میشوند. شاسی معمولاً از فولاد سخت ساخته میشود و طراحی آن باید طوری باشد که در برابر فشار، پیچش و ضربه مقاومت داشته باشد. شاسی معیوب یا تابدار، میتواند باعث عدم تعادل تریلی حین حرکت یا شکستگی قطعات دیگر شود.
محور (Axle)
تریلی، معمولاً چند محور دارد (دوبل یا سه محور). وظیفه محور، انتقال وزن تریلی به چرخ و زمین است. بدون محور سالم، توزیع وزن بهدرستی انجام نمیشود و خطر ترکیدن لاستیک، واژگونی یا افت پایداری افزایش پیدا میکند.
فنر و کمکفنر (Suspension System)
در تریلی معمولاً از فنرهای شمش (leaf spring) یا فنر بادی (air suspension) استفاده میشود.
این سیستم کمک میکند ضربان مسیر جذب شود و به بار و اتاق راننده منتقل نشود. اگر سیستم تعلیق خوب کار نکند:
• بار آسیب میبیند.
• کابین لرزش زیادی خواهد داشت.
• کنترل فرمان دشوار میشود.
بوش، بوش لاستیکی و بوش طبق
بوش هم مانع انتقال مستقیم ضربه و ارتعاش به اجزای فلزی دیگر میشود. این قطعه کوچک اما مهم، نوعی رابط نرم بین قطعات فلزی است. خراب شدن بوش مساوی با صدای اضافه، لرزش غیرعادی و شلشدن قطعات است.
طبق (Control arm) و میل موجگیر (Stabilizer Bar)
طبق، اتصالدهنده سیستم تعلیق به شاسی است. میل موجگیر هم کمک میکند که خودرو در پیچ تعادل داشته باشد. اگر میل موجگیر خراب باشد، تریلی در پیچ یا باد جانبی، ناپایدار خواهد بود.
سیبک و میلفرمان
در بسیاری از سیستمهای فرمان، سیبک رابطی است که چرخ را به فرمان متصل میکند. میلفرمان هم نیروی دست راننده را به چرخ منتقل میکند. این قطعات بخشی از زیربندی محسوب میشوند و باید روان، سالم و بدون نقص باشند.
لاستیک و رینگ
شاید به نظر بیاید لاستیکها ربطی به بحث زیربندی ندارد، اما ؛ چرخ و لاستیک آخرین نقطهی تماس تریلی با جاده هستند و مستقیماً با سیستم تعلیق و زیربندی در ارتباطند.
لاستیکهای غیرهمسطح، پرفشار یا کمباد، مستهلک یا بیکیفیت، میتوانند تأثیر مستقیمی بر عملکرد کل زیربندی داشته باشند.
سیستم ترمز (Brake System)
درست است که ترمز سیستم مستقلی است، اما بخشهایی از سیستم ترمز هوایی، مثل مخازن، لوله و کالیپرها، روی زیربندی نصب میشوند. این اجزا هم باید مرتب بررسی شوند؛ چون هر نشتی یا خوردگی در آنها، میتواند ایمنی تریلی را به خطر بیندازد.
تمام این اجزا در کنار هم، ساختار فیزیکی و مکانیکی محکمی میسازند که تحمل چند ده تُن بار را ممکن میکنند.

نقش لوازم زیربندی در ایمنی تریلی
ایمنی تریلی مستقیماً به کیفیت و سلامت سیستم زیربندی آن وابسته است. اجزای زیر بندی وظیفه دارند وزن وسیله نقلیه و بار را بهدرستی توزیع و از واژگونی، انحراف و اختلال در کنترل جلوگیری کنند.
در صورت خرابی یکی از قطعات زیر بندی، مثلاً شکستگی فنر یا خرابی کمکفنر، کنترل تریلی در پیچ یا جادههای پرشیب بهشدت دشوار و حتی خطرناک میشود. به همین دلیل، شرکتهای تولیدکننده ماشینهای سنگین نظیر ولوو و اسکانیا توجه ویژهای به طراحی و مهندسی دقیق زیربندی دارند و توصیه میکنند که از قطعات اصلی استفاده شود.
تأثیر مستقیم زیربندی سالم بر عملکرد کلی تریلی
اهمیت لوازم زیر بندی تریلی به ایمنی محدود نمیشود، زیربندی سالم تأثیر مستقیم و گستردهای بر عملکرد کلی خودرو دارد. از جمله:
• کاهش مصرف سوخت بهواسطه کاهش اصطکاک و لرزش اضافی
• افزایش عمر لاستیک و قطعات جانبی
• راندمان بهتر سیستم ترمز در شرایط اضطراری
• بهبود کیفیت رانندگی و کاهش خستگی راننده در سفرهای طولانی
• جلوگیری از انتقال لرزش به کابین و تجهیزات باربری
این موارد نشان میدهد که سرمایهگذاری روی زیربندی با کیفیت در بلندمدت از هزینههای بالای تعمیرات و تعویض قطعات دیگر جلوگیری میکند.
علائم خرابی قطعات زیربندی تریلی
وقتی صحبت تریلی و خودروهای سنگین در میان باشد، ایمنی، دوام و عملکرد بینقص، مهمترین مساله است. درست در قلب این سهگانه، بخش مهم و حیاتی سیستم زیربندی جا دارد. اگر قطعات زیربندی سالم و دقیق کار کنند، تریلی عملکرد بینقصی دارد؛ اما اگر یکی از آنها دچار نقص شود، همهچیز از حرکت بازمیماند یا بدتر از آن، حادثهای ناگوار رخ میدهد.
در ادامه نگاهی داریم به مهمترین علائم خرابی قطعات زیربندی تریلی؛ نشانههایی که باید آنها را جدی گرفت، حتی اگر کوچک و کماهمیت بهنظر برسند.
لرزشهای غیرعادی در زمان حرکت
لرزش شدید در فرمان یا در کل اتاق راننده، یکی از نشانههای واضح وجود مشکل در قطعات زیربندی است. این لرزشها ممکن است حاصل فرسودگی بوش، کمکفنر یا اتصالات تعلیق باشند. گاهی هم لاستیکهای فرسوده یا بالانس نبودن چرخها عامل این مشکل هستند، اما اگر آنها سالم باشند، شک نکنید مشکل از زیربندی است.
کشیدن تریلی به یک سمت
اگر تریلی در زمان رانندگی به یک طرف کشیده میشود، ممکن است نشانهی نقص در میل تعادل، فنر یا محورهای تعلیق باشد. البته گاهی هم تنظیم نبودن زوایای چرخها یا نقص در سیستم ترمز علت این مشکل است، اما خرابی در زیربندی از شایعترین دلایل چنین وضعیتی است.
صدای غیرعادی از زیر خودرو
هر نوع صدای غیرعادی مثل کوبیدن، جیرجیر، تقتق یا ساییده شدن، بهویژه در هنگام عبور از دستاندازها یا پیچیدن، میتواند نشانهای از شل شدن، شکستگی یا فرسودگی در اجزای زیربندی مانند بوش، سیبک، کمکفنر، اتصالات فنربندی یا میل موجگیر باشد.
سایش غیرعادی تایرها
اگر تایرها بهصورت نامتقارن و غیرعادی ساییده شدهاند، احتمالاً زوایای چرخها تنظیم نیستند یا یکی از قطعات زیربندی دچار تغییر شکل یا خرابی شده است. در این حالت باید سریعاً سیستم تعلیق، کمکفنر و اتصالات فرمان بررسی شوند.
کاهش پایداری و فرمانپذیری
تریلی باید در همهی شرایط، چه در مسیر صاف و چه در پیچ، پایدار و فرمانپذیر باشد. اگر احساس میکنید خودرو در مسیر منحرف میشود، یا در پیچ کنترل کمتری دارید، احتمال وجود ایراد در سیستم تعلیق یا حتی میل تعادل وجود دارد.
کاهش ارتفاع یکطرفه تریلی
اگر یکی از چرخها یا بخشی از بدنه تریلی پایینتر از بقیه بهنظر میرسد، ممکن است یکی از فنرها شکسته یا کمکفنر دچار افت عملکرد شده باشد. در این حالت، تعادل بار و کنترل خودرو بهخطر میافتد و باید فوراً به این مساله رسیدگی شود.
نشت روغن از کمکفنر
اگر روی کمکفنر آثار روغنریزی یا چربی دیده میشود، نشانه این است که واحد کمکفنر دچار آسیب داخلی شده و دیگر نمیتواند ضربات مسیر را جذب کند. علائم این نقص: لرزش، تکان شدید و افت شدید راحتی و ایمنی است.
خوردگی یا زنگزدگی اجزا
دیدن آثار زنگزدگی، ترکخوردگی یا پوسیدگی روی بازوهای تعلیق، شاسی یا براکت، هشداری جدی است. هرچند این مشکلات ممکن است تدریجی باشند، اما در درازمدت میتوانند منجر به شکست مکانیکی و حتی برهم خوردن تعادل بار شوند.
تشخیص بهموقع خرابیهای زیربندی، نقش مهمی در پیشگیری از تصادف یا خرابیهای بزرگتر دارد. در صورت مشاهده هر یک از این نشانهها، باید فوراً به تعمیرگاه مجاز یا فروشگاه تخصصی لوازم یدکی مراجعه کرد.
خطرات استفاده از لوازم زیربندی بیکیفیت یا خراب
استفاده از قطعات زیر بندی تقلبی یا بیکیفیت، ایمنی را تهدید میکند و موجب وارد شدن آسیب به دیگر قسمتهای تریلی میشود. این خطرات شامل:
• افزایش احتمال شکستگی اکسل یا رام در مسیر
• واژگونی در سرعت بالا یا بارگذاری نادرست
• اختلال در عملکرد ترمز یا سیستم تعلیق
• بالا رفتن هزینه نگهداری و توقفهای غیرضروری
• تهدید جان راننده، بار و سایر خودروهای جادهای
زمان مناسب برای تعویض یا بازدید از قطعات زیربندی
هیچ قطعهای در تریلی عمر ابدی ندارد، بهخصوص در بخش زیربندی که فشار مکانیکی و دینامیکی زیادی را تحمل میکند. زمان تعویض به عوامل مختلفی بستگی دارد:
• نوع مسیر (کوهستانی، صحرایی یا بینشهری)
• میزان بارگیری تریلی
• کیفیت قطعات نصبشده
بررسی دورهای و اصولی زیربندی باید بخشی از برنامه سرویس منظم تریلی باشد. در شرایط عادی، توصیه میشود:
• بازدید کلی هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر
• تعویض کمکفنر هر ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر
• بررسی فنر و اکسل در هر بار سرویس اصلی
• بررسی ویژه پس از عبور از جادههای پرشیب، ناهموار یا مناطق صعبالعبور
• بازدید فوری با شنیدن هر صدای غیرعادی.
بازدیدهای دورهای میتواند جان راننده و دیگر کاربران جاده را نجات دهد. فراموش نکنید که استفاده از قطعات باکیفیت برای تریلی و همچنین رعایت اصول نگهداری میتواند سالها کارکرد بینقص تریلی را تضمین کند. بازدیدهای دورهای میتواند جان راننده و دیگر کاربران جاده را نجات دهد.
نکاتی برای خرید لوازم زیربندی تریلی با کیفیت
انتخاب قطعه، انتخاب کیفیت، ایمنی و کارایی است. هنگام خرید این قطعات، همیشه از برندهایی استفاده کنید که در تولید قطعات تریلی خوشنام و شناخته شدهاند. فروشندهای را انتخاب کنید که تجربهی کار با قطعات اصلی را دارد و کالا را با گارانتی تحویل میدهد.
پیش از خرید، قیمت قطعات را در فروشگاههای تخصصی مانند حافظکار، چک کنید. قطعات باید مطابق مدل، سال ساخت و نوع محور انتخاب شوند. استفاده از مشاوره فنی بهخصوص هنگام تعویض بخشهایی مثل اکسل یا رام الزامی است و در صورت عدم دسترسی به قطعات اصل، از قطعات استاندارد و تأییدشده استفاده شود.
سخن پایانی
فراموش نکنید بازرسی دورهای زیربندی تریلی، آنهم توسط متخصص مجرب، سرمایهگذاری امنی برای ایمنی، دوام و آرامش خاطر شما است. پیش از هر سفر، بهویژه سفرهای طولانی و بینشهری، نگاهی به سلامت زیربندی بیندازید. اگر علائمی از لرزش، صدا یا کشیدگی حس کردید، بیدرنگ اقدام کنید.
استفاده از قطعات باکیفیت، بازدید منظم و توجه به علائم خرابی، بهترین راه برای کاهش ریسکهای فنی و مالی است. پس همانقدر که برای موتور یا ترمز وسواس داریم، برای سلامت این بخش هم باید دقیق باشیم. همیشه پیشگیری بهتر از تعمیر است. برای مشاهده و خرید لوازم یدکی تریلی اصل و تضمینی، پیشنهاد میکنیم به وبسایت حافظکار مراجعه کنید.
سوالات متداول
آیا میتوان از قطعات کارکرده برای زیربندی تریلی استفاده کرد؟
توصیه نمیشود. قطعات زیربندی فشار بسیار زیادی تحمل میکنند و مستعمل بودن آنها میتواند ریسک شکست و خرابی را بالا ببرد.
هر چند وقت یکبار باید سیستم زیر بندی تریلی بررسی شود؟
بهصورت معمول، هر ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر یا بعد از هر سفر سنگین.
خطرات استفاده از قطعات زیر بندی ارزان چیست؟
افزایش احتمال تصادف، ساییدگی ناهمگون چرخها، لرزش شدید، و خرابی سایر قطعات سیستم تعلیق.
هر چند وقت یکبار باید سیستم زیر بندی تریلی بررسی شود؟
بهصورت معمول، هر ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر یا بعد از هر سفر سنگین.

- سهشنبه 28 مرداد 1404
- 7 دقیقه
دریافت مشاوره رایگان
تلفن:
آدرس:
بوشهر - بوشهر چهار راه ولیعصر ساختمان مهدوی گروه صنعتی بازرگانی مهدوی
سایر مقالات
blog
مشاهده همه